דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המחיר הציבורי של נוהל המעצרים בישראל 

מאת    [ 28/09/2013 ]

מילים במאמר: 461   [ נצפה 2017 פעמים ]

רקע: מתוך דוח השנתי של הסנגוריה הציבורית ניתן ללמוד כי משטרת ישראל כי בשנת 2012 המשטרה בצעה 42,427 מעצרי "ימים" (מעצרים לצורך חקירה) ובנוסף לכך 19,864מעצרים עד תום ההליכים. הנוהל המקובל כיום הוא שהמשטרה עוצרת אדם, ומביאה אותו לפני שופט בהקדם האפשרי עם בקשה להמשך מעצר או עם בקשה לשחרר אותו בהפקדת ערבות כספית.   על פי האמור בדוח הסנגוריה "ברוב הגדול של מעצרי הימים כלל לא מוגש כתב אישום כנגד העצור, ותיק החקירה, שנפתח בעניינו, נסגר מאוחר יותר". מלשון הדוח ניתן להבין כי למעלה מ-30,000 אנשים בילו בשנת 2012 במעצר יום (וחלקם אפילו סוף שבוע) עד שבכלל הובאו בפני השופט, ואשר התיק בענינם נסגר לאחר מכן. כל זאת קורה משום שהמשטרה, על אף היותה מורשה לקבל ערבות אינה ערוכה לקבלת כספים והיא מעדיפה להשתמש במנגנון בית המשפט לטיפול בענין הערבויות.

המשמעות החברתית: למעלה מ-30,000 אנשים סבלו בשנת 2012 מעונש של מעצר בתא מעצר כאשר ענינם לא הצדיק בכלל שום עונש. סבל מיותר.

עלות פעילות המעצרים המיותרים למשרד לבטחון פנים:

החזקת אדם במעצר מחייבת טיפול בו בתחנת המשטרה (לפחות שמירה), אחר כך הסעתו לבית המעצר בליווי שוטרים, טיפול בו בבית המעצר על ידי צוות בית המעצר (כולל כלכלתו), הסעתו מבית המעצר לבית המשפט בליווי שוטרים. כל זאת בשעה שהמשטרה נמצאת במחסור בכח אדם ובתקציב לפעילויות השוטפות שלה. כיוון שנדרשות מספר שעות מגע רצוף של עציר עם שוטרים וצוות של 2-3 שוטרים יכולים לטפל במספר עצירים הרי נדרשים לפחות 30,000 שעות של שוטרים , ולכן ניתן להעריך ש- 15-20 תקנים של שוטרים נדרשו בשנת 2012 לטיפול בעצירים שעניינם נגמר בלא כלום.

עלות המעצרים המיותרים למערכת בתי המשפט:

בהנחה ששופט מקדיש לבירור ענין של מעצר כ- 10 דקות אז כ- 3 תקנים של שופטים בוזבזו בשנת 2012 לטיפול בערבות לשחרור ממעצר מיותר מראש ? כל זאת בשעה שמערכת השפיטה נזקקת לכל שופט לסגירת פיגורים בעבודה השוטפת של שפיטה.

הסבל של האזרחים שנעצרו והעלות הכספית שבוזבזה בשנת 2012 היו יכולים להיחסך אם בתחנת המשטרה היה ניתן להפקיד ערבות (והמשטרה מוסמכת לכך).

הטיפול בכספים במזומן בתחנת משטרה הוא באמת מורכב מבחינה לוגיסטית וכנראה גם יקר, אבל כיום תשלום בכרטיס אשראי הוא פשוט (לכל עסק קטן יש מכונה לחיוב בכרטיס אשראי) ואפשר היה לקבל בתחנת המשטרה ערבות בעזרת כרטיס אשראי ולעשות את החיים פשוטים יותר לאזרחים, למשטרה ולבתי המשפט.

הסיכון של אי קבלת תשלום מחברת האשראי הוא נמוך, ויקרה במספר רק זניח של מקרים. בנוסף לכך היום ניתן לבצע העברות כספים באינטרנט באופן מידי ואם יהיה למשטרה חשבון יהיה ניתן להעביר אליו ערבות בזמן שהבנקים פעילים.

הערה: השימוש במערכת בתי המשפט כקבלן לגבית ערבויות כדי לחסוך למשטרה מבזה את מערכת בתי המשפט. כדאי שהמשרד לבטחון פנים יתארגן לקבלת ערבות בתחנות המשטרה. כמובן שצריך להתיעץ במומחים מקצועיים איך בדיוק אפשר לבצע זאת, אבל מהאמור לעיל ניתן להסיק שעם קצת רצון טוב ומאמץ זה אפשרי.

יוסף יעלי הינו בוגר הטכניון, ובעל תואר Ph.d בפיזיקה מהטכניון. עבד ברפאל ובאלביט כמנהל, כמהנדס מערכת וכמדען בכיר. לימד בבתי ספר ובמוסדות אקדמים בארץ ובחו"ל ( מורה מוסמך ).  כעת גימלאי, מומחה בניתוח מערכות חברתיות וכמו כן מתנדב בקהילה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב